26 april 2020

Bij tekening

de BijenKoningin

27 april Koningsdag, maar Koninginnedag voor mij als Imker. Een honingbijenkolonie bestaat in dit seizoen uit werksters (vrouwtjes), darren (mannetjes), en één koningin. Je zou denken dat zij de leiding heeft, maar vanuit de kolonie gezien is zij voor het volk het belangrijkste productiemiddel, namelijk eitjes leggen en zo het voortbestaan van het volk garanderen. Wat een koningin doet wordt bepaald door o.a. situatie buiten in de natuur en de beschikbare ruimte in de kast.

In het voorjaar (maart) als het volk nog klein is, is het belangrijk als Imker om de koningin te vinden en te merken met een gekleurd stipje (altijd zichtbaar). Nu het volk explosief groeit, ontstaat er een natuurlijke behoefte om te gaan ‘zwermen’, ruimtegebrek is de trigger. De koningin gaat minder leggen, werksters maken meerdere cellen van waaruit een nieuwe koningin ontstaat. Echter, slechts één koningin overleeft en blijft in de kast achter. De oude koningin gaat met ongeveer de helft van het werkstervolk op zoek naar een nieuw onderkomen. Het nieuwe volk is vrij van ziektes en kan een frisse start maken.

Maar wat als het misgaat en er plotseling geen koningin meer is?… dan valt de koninginnen geur (feromoon) weg en schieten de werksters in de stress en worden er overal op de raten door verschillende werksters redcellen gemaakt van de dan nog beschikbare larfjes. Eén van die redcellen zal uiteindelijk een nieuwe koningin voortbrengen. Daarna gaat ze op bruidsvlucht, zal daarna weer eitjes gaan leggen en leeft ongeveer 3 jaar lang.

Koninginnecel
Koninginnecel
Redcellen met daarin koninginnenlarven.
5/5

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.