5 april 2020

Bij tekening

Was smelten

Was smelten is een mooie een klus voor in de wintermaanden (ik had er eerder alleen nog geen tijd voor). Het smelten van 84 broedramen en 45 honingramen is een heel karwei. Uiteindelijk ben ik er bijna 8 uur mee bezig geweest. Met dank aan medecursisten Willemijn en Klaas die hun zelfgemaakte wassmelter hebben uitgeleend.

De reden om de was te smelten is hetzelfde als je bed verschonen… hygiëne, voorkomen van ziektes. Daarnaast is het bouwen van raten in de ramen goed voor de bijen. Het is goed voor hun weerstand. De andere reden is dat de oude raten vol zitten met oud broed waarin de resten zitten van de verschillende pop-stadia, dus zo’n cel wordt ook nog eens steeds kleiner. Maar gelukkig is bijna alles wat de bijen doen circulair en kan weer worden hergebruikt, en dat geldt zeker voor was. Dat kun je weer smelten en met een mal vormen tot nieuw kunstraat. En dat kun je weer geven aan de bijen, zodat zij dat kunnen uitbouwen tot een broedraam of honingraam.

Wassmeltton
De wassmeltton van binnen.
Wassmelten
Wassmelten
Wassmelten
5/5

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.