Over mij

Imker

Mijn verhaal

Ik ben Remco en ben sinds 2016 officieel imker. Al heel lang ben ik gefascineerd door de bij. Wisten jullie dat er alleen al in Nederland meer dan 350 soorten bijen zijn? En dat 80% van de vegetatie in Nederland door insecten wordt bestoven, en dat de bij daarin erg belangrijk is? De bij is trouwens ook een indicator voor de ecologische gezondheid. Dus als het met de bij goed gaat, gaat dat ook met de natuur!

Hoe het Begon

In 2014 ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met het imkeren via een introductiecursus over bijenhouden, dracht en insecten. Dat werd georganiseerd door het Milieu Centrum Utrecht en de Bijenhouders Vereniging Utrecht. Ik ben er ook veel te weten gekomen over de rol van de solitaire en honingbij in de stad. Super interessant! Vervolgens heb ik in 2016 de Basiscursus Bijenhouden gevolgd en ben ik zelf gaan imkeren. 

Bijen Papaver
Bij op bloem
Bijen op paarse bloem

Waarom Imkeren

Ik ben gaan imkeren omdat ik de natuur in de stad een handje wil helpen. En via de verkoop van de honing kan ik mijn verhaal vertellen over het belang van biodiversiteit. Een gezonde natuur is ook gezond voor ons als stadsbewoners. Maar ik wil ook de balans bewaren tussen de solitaire bij en de honingbij. Ik vind de bij een prachtig organisme en sta versteld van waar ze allemaal toe in staat zijn.

Imker Utrecht Honing
Bijencontrole
Bijencontrole

Imkeren is een echte passie

Dromen

Ik wil graag ooit mijn eigen bijenkast ontwerpen en maken. En dat wil ik net als de bijen, zo circulair als mogelijk doen!

Bij tekening